World Vegan Day: Ξέρεις τελικά τί τρώει ένας vegan;

Εσύ ξέρεις τι είναι vegan; Μην ανησυχείς…Είμαστε εμείς εδώ για να σου εξηγήσουμε! Προς τιμήν της World Vegan Day που είναι σήμερα, 1 Νοεμβρίου, αποφασίσαμε να διαλευκάνουμε την πολυσυζητημένη τον τελευταίο καιρό έννοια του vegan, όπου για πολλούς είναι άγνωστη ή πολλές φορές συγχέεται με την έννοια του vegeterian. Τελικά είναι μία νέα μόδα ή όχι;

Η λέξη vegan, προήλθε από τη λέξη vegetarian που σημαίνει χορτοφάγος και άρχισε να χρησιμοποιείται το 1944. Ο βιγκανισμός είναι μία φιλοσοφία, μία στάση ζωής, μία αντίληψη και μία νοοτροπία που προέρχεται από βαθιές πεποιθήσεις, αποκλείοντας τη χρήση ζώων ή ζωϊκών προϊόντων για τροφή, ένδυση ή άλλους σκοπούς. Πολλοί μάλιστα, μπερδεύουν τους vegan με τους vegetarian, όμως είναι δύο εντελώς διαφορετικές έννοιες. Η διαφορά ενός vegan (αυστηρά ή oλικά χορτοφάγος) και ενός vegetarian (χορτοφάγος) είναι ότι οι vegetarian δεν τρώνε κρέας, ψάρι ή πουλερικά, αλλά συνήθως τρώνε γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως τυρί, αυγά, γάλα ή γιαούρτι, οτιδήποτε δηλαδή μπορεί να γίνει από τα ζώα χωρίς να θανατωθούν.

Αντίθετα, οι vegan αποκλείουν εντελώς από τη διατροφή τους όλα τα ζωϊκά προϊόντα. Δηλαδή, πέρα από την απόρριψη του κρέατος, βγάζουν από τη διατροφή τους τα γαλακτοκομικά και τα ζωικά προϊόντα που προέρχονται από την εργασία των ζώων, όπως είναι τα αυγά και το μέλι. Πέραν αυτού όμως, ένας vegan, δεσμεύεται στην αποφυγή χρήσης προϊόντων από γούνα, μαλλί, κόκκαλα, δέρμα, φτερά, μαργαριτάρια, κοράλλια και άλλες ζωικές πηγές, αλλά και από προϊόντα που έχουν πειραματιστεί πάνω σε ζώα.

vegan

Η φιλοσοφία ενός vegan παρουσιάζει αρκετές διαφοροποιήσεις ανάλογα με τα διάφορα μέρη του κόσμου, αλλά σε γενικές γραμμές είναι αντίθετη στην οποιαδήποτε ζωϊκή εκμετάλλευση. Η άποψη ενός vegan είναι ότι τα ζώα δεν ήρθαν στη γη για να αξιοποιηθούν από τον άνθρωπο και ότι η εμπορευματοποίηση των ζώων συνεπάγεται την έλλειψη σεβασμού προς τη ζωή τους. Οι vegetarians ωστόσο είναι πιο ανεκτικοί σε τέτοια ζητήματα.


Γιατί κάποιος να γίνει vegan;

Για πολλούς λόγους. Όπως ηθικούς (για τα δικαιώματα των ζώων και την προστασία του περιβάλλοντος), προσωπικούς (για τη σωματική και πνευματική τους υγεία), αλλά και για θρησκευτικούς λόγους.

Τι τρώνε οι vegan;

Η διατροφή τους σήμερα σπάνια υστερεί σε κάτι, ενώ παράλληλα προκαλεί και το ενδιαφέρον ατόμων που δεν μοιράζονται την ίδια ιδεολογία. Μερικά από τα πιο δημοφιλή προϊόντα που χρησιμοποιούν είναι τα παράγωγα σόγιας, τα μανιτάρια, τα δημητριακά και η μελάσα (ιδιαίτερα πλούσια σε σίδηρο), τα οποία προσφέρουν τις αναγκαίες ποσότητες πρωτεϊνών . Επίσης, το αβοκάντο ή η μπανάνα είναι εξίσου δημοφιλή, καθώς λιωμένα λειτουργούν ως υποκατάστατο βουτύρου σε πολλές συνταγές ζαχαροπλαστικής.

veganpeace.com

Η Πυραμίδα Διατροφής των Vegan (Πηγή veganpeace.com)


 

Τα Πλεονεκτήματα και τα Μεινονεκτήματα του να είσαι vegan

Πλεονεκτήματα

  • Η διατροφή των vegan, σύμφωνα με μελέτες συμβάλλει στη μακροζωία.
  • Μειώνοντας την κατανάλωση κρέατος, μειώνεται ο κίνδυνος καρδιοπάθειας (λόγω του χαμηλού επιπέδου χοληστερίνης), για διαβήτη και για καρκίνο του παχέος εντέρο. Άρα, μειώνει την πιθανότητα ασθενειών.
  • Προμηθεύεσαι με πολλά αντιοξειδωτικά.
  • Μειώνεις το ζωικό λίπος, το οποίο αυξάνει το βάρος σου και ταυτόχρονα καταναλώνεις
    τροφές με λιγότερες θερμίδες, βοηθώντας στην απώλεια του βάρος σου.
  • Οι ελλείψεις που δημιουργούνται στη διατροφή των vegan, αντικαθίστανται με φυσικούς χυμούς και ροφήματα σόγιας, ρυζιού και ξηρών καρπών, καθιστώντας τη  διατροφή σου περισσότερο υγιεινή.
  • Όλα τα ζωικά προϊόντα μπορούν να αντικατασταθούν, από γάλα σόγιας, ρύζι ή αμύγδαλα, ελαιόλαδο, τυρί σόγιας, νιφάδες μαγιάς, αλλά και πολλά άλλα προϊόντα.

 

 

Μειονεκτήματα 

  • Κουράζεσαι και εξαντλείσαι πιο εύκολα.
  • Λόγω της έλλειψης απαραίτητων θρεπτικών συστατικών που χρειάζεται ο οργανισμός σου, κινδυνεύεις να εκδηλώσεις πιο εύκολα προβλήματα υγείας.
  • Είσαι πιο επιρρεπείς στη μείωση βιταμινών B12 και D, ασβεστίου, σιδήρου, πρωτεϊνών, ψευδαργύρου.
  • Εάν είσαι άπειρος vegan, μπορεί να καταναλώσεις μεγάλες ποσότητες γαλακτοκομικών ή αμυλούχων υδατανθράκων, όπως ψωμί και κράκερ, με αποτέλεσμα να πάρεις περισσότερα κιλά.
  • Μειώνεται η οστική σου πυκνότητα πιο εύκολα, λόγω της δυσκολίας πρόσληψης αρκετού ασβεστίου και τη μη χρήση συμπληρωμάτων.
  • Εάν είσαι γυναίκα, μπορεί να μειωθεί η παραγωγή κολλαγόνου σου.

     

Σχετικά με τον Αρθογράφο

e-table.gr
Author with 998 posts
Περισσοτερα για e-table.gr

Σχετικά Άρθρα